Ahad, 4 Januari 2009

Pengenalan al mathurat



Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.
Selawat dan salam semoga tercurah kepada junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, seutama-utama orang yang mengingat Allah dan tuannya orang-rang yang banyak bersyukur, imam para rasul dan penutup sekalian nabi. Juga kepada keluarga beliau, para sahabat seluruhnya, dan orang-orang yang mengikuti jejak beliau sampai hari kiamat.

Zikir Di Setiap Waktu
Ketahuilah wahai saudaraku, setiap manusia mempunyai tujuan yang mendasar dalam kehidupannya, sebagai tempat berpijak pemikirannya, untuk mengarahkan seluruh aktivitinya dan menjadi sandaran segala cita-citanya. Itulah yang dinamakan al-mutsulul-a'la 'nilai-nilai utama' . Manakala tujuan itu teguh dan mulia maka akan terpancar darinya perbuatan-perbuatan yang luhur dan terpuji, dan peribadi pelakunya mencerminkan ketinggian jiwa (roh)nya dan sentiasa mengarah kepada kesempurnaan sehingga akan mendapatkan keberuntungan yang ditetapkan untuknya.

Islam hadir untuk memperbaiki peribadi manusia, menyucikannya, dan meninggikannya sampai ke darjat sempurna. Islam juga menjelaskan kepada seluruh manusia tujuan utama dan mengarahkan kepada tujuan yang paling mulia. Nilai-nilai tersebut adalah "menjadi sucilah di hadapan Allah Yang Maha Agung" dan ayat Al-Quran menyebutkan:
"maka bersegeralah kembali kepada (mentaati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu."

Tiada ulasan: